Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla:
- dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
- osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym albo o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (albo traktowane równoważnie).
Usługi asystenckie obejmują m.in. wsparcie uczestnika przy wykonywaniu codziennych czynności, wyjściu, powrocie lub dojazdach w wybrane przez uczestnika miejsca, załatwianiu spraw urzędowych, korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy), zaprowadzaniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej lub przyprowadzaniu ich z niej. Usługa asystencji osobistej na terenie szkoły może być realizowana wyłącznie w przypadku, gdy szkoła nie zapewnia tej usługi.
Procedura zgłoszenia uczestników Programu.
W celu dołączenia do Programu należy dostarczyć komplet dokumentów, który stanowią:
- Karta zgłoszenia do Programu.
- Zakres czynności asystenta.
- Oświadczenie o wskazaniu asystenta (opcjonalnie).
- Podpisana informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych.
- Kopia orzeczenia o niepełnosprawności.
Druki do pobrania w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmku ul. Staicha 1 oraz na dole komunikatu.
Ważne!
Uczestnik Programu samodzielnie wybiera asystenta z wyłączeniem osób będących członkami rodziny, opiekunami prawnymi lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem Programu. Za członków rodziny należy uznać wstępnych lub zstępnych, małżonka, rodzeństwo, teściów, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem Programu. Osoba niepełnosprawna (opiekun prawny) dokonuje wyboru asystenta poprzez złożenie oświadczenia o wyborze asystenta wraz z udokumentowaniem kwalifikacji zawodowych kandydata w kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta lub udokumentowaniem co najmniej 6-miesięcznego doświadczenia kandydata w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe lub w formie wolontariatu.
W przypadku braku wskazania wybór asystenta dokonywany jest przez tut. ośrodek i nie wypełnia się druku (pkt3)
Komplet dokumentów należy składać bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmku, ul. Staicha 1 lub za pośrednictwem poczty.
Nabór wniosków jest otwarty, do czasu wyczerpania limitu miejsc i środków.
Rodzaj usług i ich zakres godzinowy będą uzależnione od osobistej sytuacji osoby niepełnosprawnej, z uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wytycznych Programu.
W przypadku pytań, wątpliwości lub trudności z wypełnieniem dokumentów prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmku Panią Renatą Mistecką, tel. (0-33) 842 01 67, email: rmistecka.mops@chelmek.pl lub Panią Joanną Saternus, tel. (0-33) 842 01 65, email jsaternus.mops@chelmek.pl
Link do Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej – edycja 2023: https://www.gov.pl/web/rodzina/ogloszenie-o-naborze-wnioskow-w-ramach-programu-resortowego-ministra-rodziny-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-niepelnosprawnej—edycja-2023
Dokumenty do pobrania:
1 Karta zgłoszenia do Programu